На русском языке читайте здесь — 5 способов критически мыслить, не угашая Святого Духа.
Пастор запросив мене проповідувати на ранковому недільному служінні, а потім попередив мене, що на їхніх служіннях дивовижним чином з'являвся золотий пил. Моя реакція була відкритою, але обережною. Відкритою, тому що я ціную прояви Святого Духа, але обережною, тому що прикладу такого прояву немає в Писаннях, а Писання є нашим основним керівництвом до випробування духів і судження про прояви.
Я проповідував того недільного ранку, і коли закінчував свою проповідь, я помітив, що діти почали повертатися з дитячої церкви в аудиторію, щоб бути зі своїми батьками. Майже одразу відбулося деяке замішання ближче до кінця аудиторії. Я зробив паузу, і хтось оголосив: «З'явився золотий пил».
Я ввічливо подякував їм за їхню наснагу і продовжив свою проповідь.
Пізніше я стояв за столиком з моїми книжками у фойє церкви і помітив жінку, пастора дитячого служіння, яка йшла до мене, вкриту золотим пилом. Я запитав: «Що це на Вас?» Вона відповіла: «О, ми сьогодні грали з блискітками в дитячій церкві».
Я відразу ж згадав, що саме в той момент, коли діти увійшли в зал, почалося хвилювання, пов'язане з чудовою появою золотого пилу. Я посміхнувся і подумав: «Я знайшов джерело їхнього золотого пилу».
Це була нешкідлива ситуація. Однак, якщо ми будемо легковажними з «критичним мисленням» щодо дрібниць, ми будемо легковажними і в більш значущих речах, які можуть коштувати нам нашого життя.
Це те, що сталося в 1978 році, коли понад 900 людей, багато з яких були членами євангельських і харизматичних церков, вирушили за харизматичним проповідником Джимом Джоунсом до Південної Америки та вчинили масове самогубство разом із ним. Було багато ознак того, що справи йшли неправильно, але вони не хотіли «думати критично» про людину та її дії.
«Думати критично» не означає бути негативним або засуджуючим. «Критика» в академічному сенсі визначається словником Мерріам-Вебстера як «виконання або використання ретельного судження чи розважливої оцінки». Тож «думати критично» — значить ставити запитання, розмірковувати або оцінювати ситуацію чи прояв.
Бути відкритими, але не бути наївними
Дозвольте мені внести ясність: я ціную духовні дари. Я був катапультований у служіння 45 років тому, коли Акіла Неш проголосила сильне пророцтво для сором'язливої молодої людини, яка не могла говорити публічно, але несла сильний Божий поклик у своєму серці. Цією молодою людиною був я, і це пророцтво підтвердило все, що було в моєму серці, і додало мені необхідної впевненості, щоб зробити кроки в послуху Божому покликанню.
Приблизно за один рік після того, як я пережив цей «запуск», я проповідував на великому зібранні пробудження в церкві в штаті Оклахома. Одного вечора запрошений проповідник відкликав мене вбік і виголосив пророцтво про мене. Хоча я не пам'ятаю, що він сказав, я пам'ятаю розмову з пастором і матір'ю пастора після служіння, коли я їхав із ними в машині до їхнього дому, де я ночував.
Вони запитали мене про пророцтво і про те, що я про нього думав. Потім вони висловили своє тверде переконання в тому, що Бог не говорить через особисті пророцтва. Коли ми спілкувалися, пастор Джесс, якому було за 50, і який був неодружений, поділився про спустошливий досвід, який він пережив, коли був молодою людиною двадцяти з гаком років. Це переживання було пов'язане з особистим пророцтвом.
Він розповів, що в нього були близькі дружні взаємини з молодою дівчиною, яка ходила в ту саму церкву, що й він та його сім'я. Хоча вони не були формально заручені, він кохав її і думав, що, напевно, вона — та, з ким він одного разу одружиться.
Вона поїхала на літо з родичами в інший штат. Ближче до кінця літа один чоловік у церкві запитав його: «Ти чув про Лоїс?» Джесс відповів: «Ні, я від неї нічого не чув». Той чоловік відповів: «Вона вийшла заміж».
Джесс був приголомшений і спустошений. Як таке могло статись?
Пізніше він дізнався, що в церкві, до якої вона ходила зі своїми родичами, один чоловік пророкував їй, що Бог привів її туди, щоб вона вийшла заміж за молодого чоловіка в цій церкві. Бажаючи послухатися Бога і не будучи навченими про те, як досліджувати духовні речі, вона і той молодий чоловік одружилися.
Шлюб був повною катастрофою. Джесс розповів, що за кілька років вони розлучилися, і жінка повернулася до Оклахоми з трьома маленькими дітьми, дуже розчарована в житті й повна сумнівів у власній вірі в Бога. Джесс так ніколи і не одружився, він пішов до Господа, коли йому було за сімдесят років.
Все було б зовсім інакше, якби вони усвідомили необхідність «думати критично». Замість цього, Лоїс вчинила наївно і прийняла пророцтво, не досліджуючи його. Джесс відреагував протилежним чином і відкинув усі пророцтва, не вважаючи їх надійним засобом для того, щоб Бог говорив через них.
Біблійне умовляння «думати критично»
Дійсно, у ці дні, коли на духовності та надприродному робиться наголос, нам дуже важливо також наголошувати на важливості того, щоб навчитися «думати критично». Фактично, Писання заповідає нам «думати критично».
Про це йдеться в 1-му Посланні до Коринтян 14:29, де Павло каже: «І пророки нехай говорять двоє або троє, а інші нехай міркують».
Слово «інші» в цьому уривку відноситься до «інших» або решти в християнському зібранні, яке за днів Павла відбувалося переважно по домівках.
Слово «міркують» походить від грецького слова діакріно, і хоча інколи воно перекладається як «судити», «розрізняти» та «ретельно зважувати», буквально це слово означає «відокремлювати» або «відрізняти».
Іншими словами, ми повинні критикувати і відокремлювати істину від омани. Саме таке значення мають слова «думати критично», і це відповідальність усього Тіла Христа.
Виникає питання: як це має відбуватись? Які використовуються критерії для відділення істини від брехні?
Я наведу тут п'ять критеріїв або перевірок для того, щоб «думати критично» про духовні прояви. Ці п'ять перевірок включають у себе (1) перевірку серцем, (2) перевірку візії, (3) перевірку Словом, (4) перевірку свободи і (5) перевірку характеру.
Перевірка серцем
Я часто отримую електронною поштою листи від людей, які розповідають про зібрання, яке вони відвідали. І хоча зібрання було християнським, вони пишуть: «Щось здалося неправильним». Я завжди кажу їм: «Слухайте ваш дух! Слухайте ваше серце!» Святий Дух, Дух істини, Який усередині вас, попередить вас, коли є омана, і засвідчить істину.
Іван говорить про цю «перевірку серцем» у 1-му Посланні Івана 2:18-27. У 26-му вірші він пояснює, що пише «про тих, які обманюють вас». Іншими словами, це розрізнення того, що є істинним, і того, що є хибним, у контексті 27 вірша, де він каже: «А помазання, яке ви прийняли від Нього, воно у вас перебуває, і ви не потребуєте, щоб вас хтось навчав. Але як те помазання навчає вас у всьому, – і є істинне й необманне, – так, як воно вас навчило, в тому й перебувайте».
Грецьке слово, переведене як «помазання» в цьому уривку — хризма, дуже схоже на грецьке слово, що означає «духовний дар» у 1-му Посланні до Коринтян 12:4 — харизма. У грецькому слові, використаному в 1-му Посланні Івана 2:27, відсутня одна грецька буква альфа.
Я згадую це, щоб підкреслити, що це «помазання» в 1-му Посланні Івана 2:27 є тим, що є в кожного істинного вірянина, і це безпосередньо пов'язано з тим, що всередині нас мешкає присутність Святого Духа. У Євангелії від Івана 16:13 Ісус пообіцяв, що коли прийде Дух Істини, Він «наставить вас на всяку істину».
У вас є детектор істини, що мешкає всередині вас. Тому, коли ви стикаєтеся з підозрілою духовною активністю, слухайте ваше серце. Чи є у вас всередині відчуття миру? Або ж у вашому дусі є занепокоєння і засмучення? Це і є «перевірка серцем». Слухайте ваше серце!
Перевірка візії
Ця перевірка стосується того, на чому зосереджена людина або послання, щодо яких є сумніви, яка візія або мета у цієї людини або послання. На чому вони зосереджені, у чому їхня пристрасть? У чому їхнє кінцеве бачення або мета? Це вони самі? Це їхнє власне служіння? Чи це Ісус Христос?
У Євангелії від Івана 16:14 Ісус сказав, що коли прийде Святий Дух, «Він Мене прославить». Святий Дух не приходить, щоб прославляти ангелів, проповідників, церкви або деномінації. Святий Дух перебуває тут, щоб звеличувати і шанувати Ісуса Христа. В Об'явленні 19:10 дуже ясно сказано: «А свідчення Ісуса – це дух пророцтва».
У своєму вступі до теми про дари Духа в 1-му Посланні до Коринтян 12:1-3 Павло пояснює, що дари Духа, включно з пророцтвом, мають діяти в такому контексті, де Ісуса визнають і сповідують як Господа. Коментуючи цей уривок, Доктор Гордон Фі каже: «Кінцевий критерій діяльності Духа — це піднесення Ісуса як Господа. Усе, що забирає від цього, навіть якщо це справжні прояви Духа, починає відводити від Христа до більш язичницького захоплення духовною діяльністю як самоціллю».
Коли ви стикаєтеся з сумнівними словами і справами, застосовуйте «перевірку візії». Запитайте себе про пристрасть і візію цієї людини.
Чи проявляє вона бачення і пристрасть до того, щоб шанувати і прославляти Господа Ісуса Христа? Або ж її бачення більш зосереджене на ній самій? Це і є «перевірка візії».
Перевірка Словом
«Перевірка Словом» ставить запитання: «Чи відповідає це загальному свідченню Божого Слова?» Бог ніколи не скаже сьогодні щось, що суперечить або не відповідає характеру того, що Він говорив у минулому через Писання. Використовуючи як приклад крайність: Бог ніколи не скаже чоловікові розлучитися з його дружиною і одружитися з іншою жінкою, тому що це буде суперечити всьому, що Він уже сказав про шлюб.
Під час пробудження на Азуза-стріт (1906—1909 роки), де відбувалося багато духовних проявів, лідери, включно з Вільямом Сеймуром, наголошували на тому, щоб Біблія була стандартом для судження про ці прояви. У відповідь на запитання, чи потрібно вивчати Біблію після того, як ви сповнені Святим Духом, вони відповідали: «Так. Якщо ні — ми станемо фанатиками, або часто будемо керовані духами омани і почнемо мати одкровення та сни, які суперечать Слову Божому, і почнемо пророкувати та думати про себе як про когось великого, більшого, ніж інші християни. Але молитовно читаючи Біблію, чекаючи перед Богом, ми стаємо просто маленькими смиренними дітьми і ми ніколи не відчуваємо, що маємо більше, ніж найменший з Божих дітей».
66 книг Біблії складають те, що називається «каноном». Причина, чому це називається «каноном» — у стародавні часи «канон» був вимірювальним інструментом, як правило, стеблом очерету, який використовували як рулетку або вимірювальну лінійку. З ранніх часів 66 книг Біблії були визнані як канон, правило або стандарт, за яким мало вимірюватися будь-яке інше вчення, одкровення або доктрина. Як сказано в Псалмі 119:105: «Твоє слово є світильником для моїх ніг, світлом на моїй стежці!»
Коли ви стикаєтеся з сумнівними доктринами або проявами, застосовуйте «перевірку Словом». Як сказано в Ісаї 8:20: «Звертайтесь до Закону і до Свідчення пророків! Якщо вони не говоритимуть згідно з цим словом, то в них немає світла».
Перевірка свободи
У Посланні до Галатів 5:1 сказано: «Христос визволив нас для свободи, тож стійте в ній і не впрягайтеся знову в ярмо рабства». Павло говорить не про свободу вседозволеності та гріха. Павло попереджав, що якщо людина, церква, рух або лідер намагається привести вас у рабство і зовні контролювати ваше життя, це не від Бога!
Бог покликав нас не до релігії, але до взаємин із Ним Самим через Ісуса Христа. Це те, про що Ісус говорив у Євангелії від Матвія 11:28, коли Він сказав: «Прийдіть до Мене всі втомлені та обтяжені, – і Я заспокою вас!» Як молодий християнин я вважав, що Ісус у цьому уривку звертався до людей, обтяжених гріхом. Пізніше я дізнався, що Він говорив до релігійних людей, які були обтяжені релігійними обов'язками і зобов'язаннями, що стали для них заміною живих взаємин із Ним.
Рабини визначили 613 заповідей у Торі: 365 заборонних і 248 наказових. Багато фарисеїв за днів Ісуса вірили, що якби весь Ізраїль протягом одного дня виконував закон, прийшов би Месія. Тому вони закликали євреїв взяти на себе «ярмо закону», присвятивши себе тому, щоб щосили виконувати всі 613 заповідей.
У результаті це призвело до того, що багато хто в Ізраїлі був обтяжений релігійними обов'язками. Ісус закликав їх відійти від цієї релігії і прийти до живих взаємин із Ним самим (Євангеліє від Матвія 11:28-30).
Стережіться тих, хто намагається контролювати вас і обмежувати вас правилами й установками, які ніяк не пов'язані з розвитком живих взаємовідносин із Богом через Ісуса Христа. Це і є «перевірка свободи».
Перевірка характеру
У Євангелії від Матвія 7:15 Ісус сказав: «Стережіться лжепророків, які приходять до вас в овечих шкурах, а всередині – хижі вовки». Ці лжепророки зовні виглядають одним чином, але зовсім інші всередині. У них немає цілісності.
Ісус використав слово «хижі» для опису цих псевдопророків, і слово «хижі» означає найвищу форму жадібності, яка буде знищувати інших для того, щоб отримати бажане. Ісус сказав далі, у 16-му вірші: «За їхніми плодами впізнаєте їх». Зауважте, Ісус сказав, що ми впізнаємо їх не за їхніми дарами, але за їхніми плодами, тобто, за їхнім характером.
Одна людина одного разу надіслала мені електронною поштою пророцтво, яке хтось сказав про неї, і запитала мене, що я думаю про це пророцтво. Коли я побачив ім'я того, хто пророкував, моєю першою думкою було: «Я не довіряв би нічому з того, що ця людина сказала або пророкувала».
Такою була моя відповідь, бо за багато років я дізнався достатньо про ту людину, що змусило мене не довіряти їй. Це не був випадок, коли хтось помилився, а потім попросив вибачення. Це була людина, послужний список якої підтверджував, що вона не ходила в істині та порядності.
Деякі стануть протестувати і говорити: «О, але ж ми не повинні нікого судити». Коли Ісус сказав: «Не судіть, щоб не судимі були», Він говорив про прискіпливе, осудливе ставлення. Він не говорив про те, щоб мати «критичне мислення» для того, щоб захищати самих себе і тих, кого ми любимо, від тих, хто хоче використовувати нас.
Той факт, що Ісус каже нам у цьому уривку «берегтися» лжепророків, вимагає, щоб ми «думали критично» для визначення того, що вони не ті, ким себе зображують.
Той факт, що Він сказав, що ми впізнаємо їх за їхніми плодами, вимагає оцінки та визначення їхнього характеру.
Цікаво, що в списку критеріїв Павла для визначення тих, хто служитиме як охоронці (або єпископи) в церкві, кожна вимога стосувалася характеру (1-е Послання Тимофію 3:1-7). Неважливо, наскільки добре людина може проповідувати, неважливо, наскільки добре вона може пророкувати, неважливо, наскільки добре вона може співати — Біблія дуже чітко говорить про те, що важливий характер.
Коли є сумніви щодо ситуації або людини, не бійтеся застосовувати «перевірку характеру». Це не вимога досконалості, але наполеглива вимога порядності, щирості та правдивості.
Заключна думка
Коли мова заходить про надприродне, ми повинні мати позицію відкритості, але не наївності, і повинні мислити критично, але не засуджувати. Це дасть нам змогу насолоджуватися повнотою Божих благословень і водночас бути захищеними від багатьох духів омани, що діють сьогодні у світі.
Автор — Едді Хайятт / charismanews.com
Переклад — Ірина Жежерун для ieshua.org
Последнее: 01.01. Спасибо!