Таємниця ханукальної менори

Таємниця ханукальної менори

На русском языке читайте здесь — Тайна ханукальной меноры.

Біблія говорить про менору, або світильник, на трьох рівнях: у Торі, у Пророках і в Новому Завіті. Мойсей наказав побудувати золотий семисвічник і розмістити його у Святій Скинії (Вихід 25:31-40).

Священикам було необхідно дбати про світильник, але ми не бачимо конкретних вчень про духовне значення менори. І коли чому-небудь у Торі немає ясного пояснення — як Святу Сурмлення, наприклад, — часто так відбувається з тієї причини, що це може бути зрозуміло лише у світлі Нового Завіту.

У ханукальній історії євреї, очолювані Ієгудою Маккабі та його невеликою армією, перемагають царя Сирії, Антіоха Епіфана. Це дійсно було диво, що така крихітна армія євреїв змогла перемогти переважаючі сирійські війська.

Антіох Епіфан, який розграбував Єрусалим у 168 р. до н.е., осквернив Храм, принісши в жертву свиню на вівтарі, спорудив вівтар богові Юпітеру, заборонив Храмове поклоніння (жертви), заборонив обрізання під страхом смерті, продав тисячі євреїв у рабство, знищив усі копії Писань, які зміг знайти, убив усіх, хто наважився ховати в себе сувої Писань, і вдавався до всіх мислимих і немислимих тортур, щоб змусити євреїв відректися від своєї віри.

Менора

Після перемоги євреїв, Храм, зокрема менора, був відновлений Маккавеями, які святкують нове свято Ханука (що в перекладі — «освячення»). Світильник для свята Ханука називається на івриті Ханукія. У нього дев'ять свічок, що нагадують про вісім днів, які менора в Храмі продовжувала горіти, незважаючи на те, що олії вистачало лише на один день (згідно з переказами), і одна додаткова свічка, що називається шамаш, яка використовується для запалювання решти. Незважаючи на те, що більшість американських євреїв називають це «менора» — це не точна копія менори в Скинії. Проте, такий світильник повинен ясно представляти храмову менору в релігійній юдейській традиції, в пам'ять про диво, яке сталося з семисвічковою менорою під час освячення Храму.

Знак відновлення

На другому рівні, пророк Захарія отримав видіння таємничої менори з двома оливковими деревами — кожне зі свого боку. Це символізувало, що Господь відновлює Сіон і Храм силою Його милості та Духа (Захарія 4:1-10). Це видіння стало основою для офіційного символу і печатки сучасної держави Ізраїль.

Тіло Месії

Третій рівень міститься в книзі Об'явлення, в якій Іван описує надприродне видіння Ієшуа у славі, що стоїть посеред семи запалених світильників. Найімовірніше, якщо ми хочемо, щоб це відповідало Писанню, то менора, яку побачив Іван, була семисвічковою, або ж це були сім менор із 49 свічками загалом.

Слово, що позначає «світильник» у Єврейських Писаннях, — це майже завжди «менора», семисвічковий світильник. У грецькому перекладі Старого Завіту те саме грецьке слово застосовується для «менори», що й для «світильника» у книзі Об'явлення у Івана. У Єврейському Новому Завіті «світильник» перекладений як «менора». Крім того, менора (або менори) в Об'явленні також зроблені із золота, відповідно до того, що говорив Всевишній Мойсею (Вихід 25).

Кожна гілка менори (або кожна менора) являє собою сім церков або громад Малої Азії (Об'явлення 1:12, 20), що символізують усі види та напрямки, які становлять світову Екклезію, або тіло віруючих. І давайте не забувати: все, що було в Храмі, було лише тінню небесної реальності (Євреїв 8:5). Менора являє собою всесвітнє співтовариство віруючих.

Так само, як Мойсеєвий світильник знаходить вираження в юдейській релігійній традиції, пророче бачення Захарії виражається в сучасному Сіонізмі, і бачення Івана відображає людей з усіх народів, мов і націй, прославлених силою Божою.

Єдність приносить Божий вогонь

Ми знаємо, що менора в Храмі мала бути зроблена згідно з інструкціями, даними Богом Мойсеєві. «Тож дивися, аби все було зроблено за взірцем, показаним тобі на горі» (Вихід 25:40). Тож, якщо семисвічна менора з видіння Івана представляє собою об'єднане Тіло віруючих, тоді й вогонь також повинен мати значення.

Без менори не буде вогню, вже точно не вийде зібраного, спрямованого і сфокусованого вогню. Щойно менора була зроблена, її можна було запалити. Точно так само, коли віруючі зібралися в Шавуот (П'ятидесятницю) в єдності — з однією метою і завданням, чекаючи Святого Духа — вони стали цією духовною менорою, яку можна було запалити, і Дух зійшов у язиках полум'яних. Справді, образ 120-ти з язиками полум'яними над ними — це образ однієї менори з багатьма гілками. Кожна гілка запалена, виконуючи Божу волю.

Коли менора була на своєму місці — як і говорив Ієшуа («Ви залишайтеся в місті [Єрусалимі], доки не зодягнетеся силою з висоти!» — Луки 24:49) — вогонь Святого Духа зміг не тільки зійти на неї, а й діяти через кожного віруючого. Плодом стало те, що три тисячі чоловіків, не рахуючи жінок і дітей, народилися згори того самого дня.

Урок у тому, що так само, як і менора, Тіло Месії має бути збудоване згідно з небесним планом. Ієшуа говорить нам у 17 розділі Євангелії від Івана про Своє глибоке бажання єдності серед віруючих. Тільки коли Тіло в єдності, Дух може рухатися так, як Він хоче (Дії 2 розділ). Плітки, лихослів'я, суперечки, ревнощі — подібне може завадити справжньому вогню Божому.

Тільки слуга може запалити свічки

Цікаво, що згідно з єврейською традицією є одна особлива свічка, шамаш, яка залишає Своє особливе місце вище за інші свічки, спускається і ділиться світлом із ще поки що не запаленими. Шамаш перекладається як «слуга». І лише коли шамаш поділиться світлом з іншими свічками, Він повертається на Своє місце, тим самим, знову ж таки, перебуваючи вище за інші свічки. Незрозуміло для більшості релігійних юдеїв, але стає дуже зрозумілим після прочитання Послання до Филип'ян:

«Він, маючи Божу природу, не вважав посяганням бути рівним Богові, але понизив Самого Себе, прийнявши образ раба, постав у подобі людини і з вигляду був як людина; Він упокорив Себе, був слухняним аж до смерті, й до смерті хресної. Тому Бог надзвичайно звеличив Його та дав Йому Ім’я, яке вище всякого іншого імені, аби перед Ім’ям Ісуса поклонилося кожне коліно – і піднебесних, і земних, і підземних» (Филип'ян 2:6-10).

Світи своїм світлом!

Ще одне. Згідно з єврейською традицією, ми беремо запалену ханукію і ставимо її на вікно, проголошуючи Ханукальне диво для всіх, хто її бачить. Чи мав Ієшуа це на увазі (хоча традиція і з'явилася пізніше), коли Він говорив: «Ви – світло для світу. Не можна сховати міста, що стоїть на горі. І не запалюють світильника, аби поставити його під посудину, але ставлять на свічник, щоби світив усім, хто в домі. Тож нехай сяє ваше світло перед людьми, щоб вони побачили ваші добрі діла й прославили Отця вашого, Який на небесах» (Матвія 5:14-16)?

Або: «Я – Світло для світу! Хто піде за Мною, той не ходитиме в темряві, але матиме Світло життя» (Івана 8:12)?

Можливо, ви також знайдете цікавим той факт, що сам Ієшуа святкував Хануку. У Євангелії від Івана 10:22 йдеться про те, що Він був у Єрусалимі на Святі Відновлення (Ханука). Який же урок?

  1. Прагнути до єдності (Филип'ян 1:7)
  2. Очікувати Духа Святого (Дії 2:1-4)
  3. Давати світити своєму світлу (Матвія 5:14-16)

Автори — Рон Кантор і Ашер Інтрейтер / mycharisma.com
Переклад — Ірина Жежерун для ieshua.org

Пожертвовать

Последнее: 01.01. Спасибо!