На русском языке читайте здесь — Суть и значение меноры.
Якщо ви подивитеся на старовинні будинки та археологічні знахідки в Ізраїлі, ви помітите, як знову і знову у варіаціях на них зображено символ менори. Протягом тисячоліть, задовго до появи зірки Давида, менора була символом ізраїльського народу. Але історики насправді не знають, чому саме цей символ, а не якийсь інший. Можливо, Новий Завіт має деякі відповіді?
Менора завжди була Божою ідеєю. Вперше вона з'являється в розділі 25 книги Вихід, коли Бог вказує, як слід її зробити:
«Зробиш також світильник з чистого золота. Світильник має бути виготовлений методом кування; його стебло і гілки, його чашечки, його пуп’янки будуть суцільні з ним. Шість гілок виходитимуть з боків основного стебла світильника: три гілки з одного боку стебла і три гілки з другого його боку. Три чашечки, подібні до квітки мигдалю, пуп’янок і квітка — на одній гілці, і три чашечки, подібні до квітки мигдалю, пуп’янок і квітка — на другій галузці. І так на шістьох гілках, що виходять зі стебла світильника. А на самому стеблі світильника чотири, подібних до квітки мигдалю, чашечки, — з його пуп’янками і його квітками, — пуп’янок під двома гілками з нього, пуп’янок під наступними двома гілками з нього, пуп’янок під останніми двома гілками з нього. І так для шістьох гілок, що відходять від основного стебла світильника. Його пуп’янки і його гілки мають бути суцільні з ним. Увесь світильник має бути єдиним кованим виробом з чистого золота. І зробиш сім його лампад. Лампади будуть встановлені зверху так, аби вони світили на передній бік світильника» (вірші 31—37).
Коли ми бачимо вказівки, які Бог дає Мойсеєві про те, як точно побудувати скинію, то нас вражає неймовірна кількість включених деталей. Кожна крихітна деталь опрацьована до досконалості. Іноді нам це може здаватися дивним, але якщо ми готові «шукати старанно», як кажуть два основні слова Тори, тоді ми знайдемо дивовижну істину, приховану в Божому законі.
Послання до Євреїв дає нам допомогу в пошуках, нагадуючи у 8 розділі, що всі предмети, які Бог наказав Мойсею зробити, «слугують копією та тінню небесного».
«Вони служать образові й тіні небесного, як Мойсеєві сказано, коли мав докінчити скинію: Дивись бо, сказав, зроби все за зразком, що тобі на горі був показаний! А тепер одержав Він краще служіння, поскільки Він посередник і кращого заповіту, який на кращих обітницях був узаконений» (Євреїв 8:5-6).
Вивчаючи скинію з усіма її деталями, ми можемо дізнатися про небесні речі. Вони є тінню, образом того, що з'явилося в Месії. Але погляньмо на початковий світильник, призначений Богом. З чистого золота, з сімома лампадами, зробленими з одного шматка, і прикрашений квітами мигдалю.
Світло
Перш за все, світло, випромінюване масивною менорою у темному наметі, було потужним символом Божого світла та святості у нашому темному та гріховному світі. Відповідно до єврейської традиції, це нагадує народу Ізраїльському, що вони так само покликані бути Його «світлом народам», як встановив Бог у книзі Ісаї 42:6. Світло, що ллється м’яко, без жодних зусиль — «не силою і не людською могутністю, а лише Моїм Духом, – говорить Господь» у книзі Захарії 4:6, коли пророк запитує про менору. Це символ розкриття Божої слави, істини та світла у світі. І Його народ покликаний бути Його представником, також несучи це світло. Ієшуа вчить нас в 5-му розділі Євангелії від Матвія, що і ми також покликані бути світлом світу:
«Ви — світло світу. Не може сховатися місто, що стоїть на вершині гори. І запаливши свічку, не ставлять її під посудиною, але на свічнику, і світить усім у домі. Так нехай світить ваше світло перед людьми, щоб вони бачили ваші добрі діла і прославляли Отця вашого Небесного».
Світло є свідченням Бога і про Бога.
У 8-му розділі Івана ми бачимо Ієшуа тим, хто говорить у Храмі і проголошує: «Я – Світло для світу! Хто піде за Мною, той не ходитиме в темряві, але матиме Світло життя». Тоді фарисеї сказали Йому: «Ти свідчиш про Себе Сам, тож Твоє свідчення не є правдивим». Вірш 20 говорить нам, що «ці слова Він сказав біля скарбниці, навчаючи в храмі». Він стояв поруч із величезною храмовою менорою, проголошуючи Себе тим світлом і свідком, яким Він насправді й був. Менора була тінню майбутнього Месії та Його вибраних свідків світу — Тіла віруючих.
Сім гілок
Як ми знаємо, сім — це Боже число досконалості, але, незважаючи на безліч лампад, вона зроблена з одного «шматка». Сім в одному подібно до веселки чи тижня. Ми знаємо, що це є присутність Божа серед них, і в Об’явленні ми також бачимо світильники, що представляють присутність Духа в церквах, яким Іван писав послання від Ієшуа. Там перераховано сім церков, і в той же час одна наречена Ієшуа.
Інший аспект задуму семи гілок — те, що це нагадує дерево. У єврейській традиції менора — це нагадування про Дерево Життя з історії створення. У Новому Завіті, у книзі Об'явлення ми можемо бачити, що дерево пов'язане з вічним життям. Адам і Єва були вигнані від нього, і 22 розділ Об’явлення розповідає нам, що ті, хто в чистому одязі мають, право їсти від нього. Таким чином, менора говорить про вічне життя з Богом для Його Нареченої, доступне всім нам лише через кров Месії. У 15-му розділі Івана Ієшуа сказав: «Я є Виноградна Лоза, ви – галузки». Він є деревом, і тільки в Ньому ми можемо духовно жити і приносити плід.
Квітучий мигдаль
Для чого на менорі квіти мигдалю? Кожна деталь має значення у Бога, і жодне слово не даремне. Мигдалеве дерево значним чином згадується в Біблії — вперше, коли священницька влада Аарона піддалася сумніву, і його жезло раптово пустило паростки, зацвіло й утворило плід, як підтвердження від Бога. Вдруге — коли Бог показує Єремії у баченні гілку мигдалю. Господь використовує єврейську гру слів, оскільки слово «мигдаль» також є коренем слова «бути старанним і працьовитим», тому що дерево цвіте і приносить плід раніше за будь-яке інше дерево — посеред зими. Це аналогія квапливої та рішучої роботи. Бог запевняє Єремію в Єремії 1:12, що Він старанно спостерігає за словом, щоб виконати його, і таким чином квіти мигдалю є символом Божої рішучості виконати Свої плани.
У 4-му розділі книги пророка Захарії ми бачимо, що той збентежений баченням менори з двома оливковими деревами з кожного боку, що забезпечують олію для світильників. Знову ж таки, якщо ми звертаємося до Нового Завіту, щоб пошукати ці дві маслини, то чуємо Павла, який описує юдеїв та язичників у 11-му розділі Римлян як дві маслини: дике дерево язичників, прищеплене до культурного єврейського дерева через Ієшуа. Два стали одним у Ньому:
«Він бо наш мир, що вчинив із двох одне й зруйнував серединну перегороду, ворожнечу, Своїм тілом, Він Своєю наукою знищив Закона заповідей, щоб з обох збудувати Собою одного нового чоловіка, мир чинивши, і хрестом примирити із Богом обох в однім тілі, ворожнечу на ньому забивши. І, прийшовши, Він благовістив мир вам, далеким, і мир близьким, бо обоє Ним маємо приступ у Дусі однім до Отця. Отже, ви вже не чужі й не приходьки, а співгорожани святим, і домашні для Бога, збудовані на основі апостолів і пророків, де наріжним каменем є Сам Ісус Христос що на ньому вся будівля, улад побудована, росте в святий храм у Господі, що на ньому і ви разом будуєтеся Духом на оселю Божу» (До Ефесян 2:13-22).
Предмети у скинії в пустелі говорили про те, що повинно було прийти в Новому Завіті — одна Наречена Месії: юдеї та язичники, покликані разом, представлені очищеними та чистими перед Богом, щоб перебувати з Ним. Який сильний символ, і про які славні багатства говорить задумана Богом менора. Як чудово бути приведеними до Нового Завіту і бачити виконання Слова Божого в Ієшуа! Давайте молитися, щоб ще більше наших дорогих єврейських братів і сестер прийняли нове життя в їхньому Месії — Єдиному, на Кого вказує менора.
Джерело — oneforisrael.org
Переклад — Олена Бочковська для ieshua.org
Последнее: 26.07. Спасибо!